Fracàs del coet Alpha de Firefly Aerospace per “plume induced flow separation” en missió per a Lockheed Martin: impacte en tecnologia de satèl·lits i enginyeria de motors espacials
El coet Alpha de Firefly Aerospace va explotar poc després del llançament el 29 d’abril de 2025, durant una missió per a Lockheed Martin des de la base Vandenberg a Califòrnia. La missió es va veure compromesa quan el primer estadi del coet es va trencar pocs segons després de la separació dels dos estadis, generant una ona de xoc que va danyar greument la tovera (nozzle) del motor Lightning del segon estadi.
Aquesta avaria va provocar una pèrdua important d’empenta, impedint que el coet aconseguís la velocitat orbital prevista i col·locant la càrrega en una òrbita més baixa del que era l’objectiu inicial. Finalment, tant el coet com el satèl·lit LM400 de Lockheed Martin van caure al Pacífic Sud, sense risc per al públic.
La investigació va determinar que la causa principal de la fallada va ser un fenomen anomenat “plume induced flow separation”. Això es produeix quan els gasos d’escapament del coet alteren el flux d’aire al voltant de la nau durant el vol. En aquest cas, el coet volava amb un angle d’atac més elevat que en missions anteriors, cosa que va provocar aquesta separació del flux, va generar calor extrema i va acabar trencant l’estructura del primer estadi.
Aquesta missió formava part d’un acord més ampli amb Lockheed Martin per demostrar la capacitat de la plataforma LM400 i validar la versatilitat del coet Alpha per a missions de satèl·lits petits i mitjans. Tot i l’èxit de llançaments anteriors, aquesta anomalia subratlla els reptes tècnics que comporta la separació d’estadis i el disseny de toveres resistents dins l’entorn hostil dels vols espacials orbitals.
Font original: Veure article original