Peatge per congestió a Manhattan: tecnologia innovadora per reduir trànsit i finançar la modernització del transport públic a Nova York
Nova York ha implementat un sistema de **peatge per congestió** per als vehicles que entren a Manhattan al sud del carrer 60, amb l'objectiu de reduir el trànsit i finançar millores en el transport públic. Aquest sistema, pioner als Estats Units, fa pagar una tarifa diària als conductors de cotxes particulars i motocicletes, mentre que camions i autobusos paguen cada cop que entren a la zona. Els preus varien segons el tipus de vehicle, l’hora del dia i el mètode de pagament, amb descomptes per a usuaris d’E-ZPass i tarifes reduïdes a la nit.
Els ingressos generats (previstos en fins a 15.000 milions de dòlars) es destinen a modernitzar la xarxa de transport, incloent-hi la millora de senyals del metro, l’accessibilitat de les estacions, l’adquisició d’autobusos elèctrics i l’ampliació del metro fins a Harlem. També es busca disminuir la contaminació i millorar la salut pública, especialment en barris amb altes taxes d’asma.
Els primers resultats mostren una reducció del nombre de vehicles dins la zona, un augment de la velocitat dels autobusos i també beneficis en àrees properes, on les retencions han baixat i més gent utilitza el transport públic. Tot i els beneficis esperats, la mesura ha generat controvèrsia política i preocupació per l’augment de costos per a residents i comerços, així com per possibles problemes d’aparcament en zones limítrofes.
Font original: Veure article original