Motors elèctrics superconduents d’alta temperatura: la revolució lleugera i eficient per a l’aviació i la propulsió naval amb tecnologia Hinetics
Els superconductors d’alta temperatura (HTS) són materials capaços de conduir electricitat sense cap resistència a temperatures relativament elevades (fins a –140 °C), però fins ara el seu ús comercial ha estat limitat per la dificultat d’integrar-los eficientment en aplicacions reals.
Recentment, però, dues novetats podrien impulsar la seva adopció:
- L’aparició de cinta superconduent basada en òxids de coure, més accessible econòmicament, produïda per empreses que la subministren a startups centrades en reactors de fusió i motors elèctrics ultralleugers per a avions elèctrics.
- Startups com Hinetics utilitzen aquesta cinta per desenvolupar motors elèctrics amb una relació potència/pes molt alta, especialment pensats per a l’aviació elèctrica.
**Innovació tècnica de Hinetics**
La gran novetat de Hinetics rau en la refrigeració dels bobinats superconduents del rotor. Tradicionalment, calia bombar líquids refrigerants a través de sistemes complicats i pesats per mantenir les baixes temperatures, especialment complicat en rotors giratoris a gran velocitat. Hinetics, en canvi, integra un criorefrigerador compacte dins el mateix rotor, que gira conjuntament amb ell dins d’una càmera de buit. El fred es transmet per conducció mitjançant un disc de coure, eliminant la necessitat de bombar fluids i simplificant molt el sistema.
Aquesta solució redueix pes, riscos de fallada i complexitat, tot mantenint l’eficiència superconduent. El prototip de Hinetics utilitza un criorefrigerador comercial que extreu 10 watts de calor, suficient per mantenir els bobinats a temperatura superconduent —tot i que el sistema triga unes hores a refredar-se abans d’arrencar.
Els primers motors desenvolupats assoleixen potències de 5 i 10 MW, suficients per moure avions regionals, amb eficiències del 98-99,5%, uns 4-5 punts més que els motors convencionals equivalents. La potència específica esperada (fins a 40 kW/kg en futures versions) supera qualsevol motor comercial actual.
**Aplicacions**
Tot i que la prioritat de Hinetics són avions elèctrics, també veuen aplicacions en propulsió naval, on la densitat de potència i l’eficiència són crucials. La tecnologia podria transformar sectors que requereixen motors lleugers, compactes i extremadament eficients.
En resum, el descens de costos dels materials HTS i la innovadora refrigeració de Hinetics podrien fer pràctiques i comercials les màquines elèctriques superconduents, obrint la porta a una nova generació de motors elèctrics altament eficients i potents.
Font original: Veure article original