**Substack revoluciona el periodisme digital: independència editorial i reptes tecnològics en l’era de les subscripcions**


Periodistes i editors de gran renom estan entrant a Substack, una plataforma digital que ofereix independència editorial i una connexió directa amb els lectors. Aquesta tendència s'accelera en un context de crisi persistent en el periodisme tradicional, amb redaccions que es redueixen i mitjans convencionals amenaçats per la pèrdua de lectors i ingressos. Substack aposta per fitxar grans noms i creadors amb audiències massives, buscant convertir-se en una referència mediàtica i ampliar la seva rellevància i visibilitat.

Tot i l'èxit d'alguns autors —més de trenta generen més d'un milió de dòlars anuals— i una base de pagament que supera els quatre milions de subscriptors, la plataforma afronta el problema creixent de la "fatiga de subscripcions". Molts usuaris es mostren saturats davant la multiplicació de pagaments per accedir a contingut digital exclusiu, fet que pot limitar el creixement futur de Substack i d'altres models basats en subscripcions recurrents.

Aquesta evolució s'emmarca en un canvi més ampli: els ingressos publicitaris dels creadors digitals superen ja als dels mitjans informatius tradicionals, i es preveu que aquesta tendència s'accentuï en els propers anys. Així, Substack reflecteix tant les oportunitats com els reptes actuals del periodisme digital: més llibertat i model directe amb el públic, però també una competència ferotge i riscos associats a la dependència de les subscripcions.

Font original: Veure article original