**"Els gegants dels robotaxis: Tesla, Waymo i les empreses xineses lideren la revolució del transport autònom amb tecnologia LIDAR i GPS d'alta precisió"**
**Tesla ha llançat recentment un servei pilot de robotaxis a Austin, Texas, amb una petita flota de Model Y lleugerament modificats, però la seva presència al mercat de robotaxis encara és limitada en comparació amb líders globals com Waymo als EUA i diverses empreses xineses.** A la Xina, empreses com **Baidu, Pony.ai i WeRide** ja ofereixen serveis comercials de robotaxi de manera regular, amb flotes molt més grans i una presència en múltiples ciutats.
Baidu destaca amb el seu servei **Apollo Go**, que opera 1.000 robotaxis en 15 ciutats i va ser el primer a obtenir llicències per operar sense conductor a la Xina. La companyia ha reduït dràsticament els costos de producció (uns 28.000 dòlars per vehicle) i ha aconseguit un gran volum de trajectes, tot i que segueixen sent una petita part del mercat total de taxis i VTC del país.
**Pony.ai**, amb el suport de Toyota, té 270 vehicles en funcionament i preveu arribar als 1.000 abans de final d’any, mentre que **WeRide** opera 500 robotaxis i ha diversificat la seva oferta amb autobusos autònoms i vehicles de neteja. Aquestes empreses estan expandint-se internacionalment, amb proves i serveis pilot a Abu Dhabi, Dubai, Corea del Sud, Luxemburg i plans d’entrada a Europa i el Sud-est Asiàtic.
Les empreses xineses han seguit una estratègia tecnològica similar a la de Waymo, combinant **làser LIDAR, radar, càmeres, GPS d’alta precisió i mapes detallats**, però amb un avantatge clau: la capacitat industrial del país els permet escalar ràpidament i abaratir costos. També han entrenat els seus sistemes en entorns urbans molt densos i caòtics, fet que els dona un avantatge d’adaptabilitat.
Els principals reptes encara són **reguladors** (cada ciutat té normes pròpies i només permeten operacions en zones restringides) i la dependència de xips d’empreses com Nvidia, cosa que pot suposar riscos geopolítics. A més, cap de les empreses ha assolit encara la rendibilitat i la majoria dels serveis es mantenen gràcies a subsidis.
**Tesla, tot i la seva ambició i escala de producció, haurà de superar grans barreres tècniques, reguladores i competitives** si vol posar-se al nivell de Waymo o dels gegants xinesos, que ja estan consolidant-se com els grans rivals globals en el sector del transport autònom.
Font original: Veure article original