Autonomia en l’aviació: revolució tecnològica en petits avions i reptes reguladors per eliminar pilots humans


## Resum clar i accessible de l’article sobre l’autonomia en l’aviació

L’article analitza com la tecnologia per fer volar avions de manera autònoma ja existeix i s’utilitza, però la realitat és que, avui dia, els vols comercials segueixen depenent de pilots humans. El principal obstacle per eliminar els pilots no és tècnic, sinó regulador: la certificació d’aeronaus noves, especialment si incorporen tecnologies innovadores com l’autonomia, és un procés llarg, car i sense garanties d’èxit.

**Nous projectes i focus en petits avions**
- Diverses empreses emergents volen revolucionar el sector començant per petits avions, com taxis aeris elèctrics o avions de càrrega, on els costos i els riscos són més baixos que en la gran aviació comercial.
- Les estadístiques mostren que els petits avions encara tenen accidents greus, sovint per errors humans, que la tecnologia autònoma podria reduir.
- Empreses com Reliable Robotics i Merlin Labs estan desenvolupant sistemes perquè avions com el Cessna Caravan volin sols, pensant inicialment en el transport de mercaderies en zones rurals o difícils.

**Argument econòmic i de seguretat**
- L’autonomia es veu com una manera de reduir costos (eliminar el pilot i afegir més passatgers o mercaderies) i millorar la seguretat, ja que les màquines poden evitar errors humans freqüents.
- En el sector dels taxis aeris urbans (eVTOL), empreses com Wisk Aero aposten directament per l’autonomia, tot i les dificultats reguladores. A la Xina, ja s’ha certificat un primer taxi aeri sense pilot, però als EUA i Europa la seguretat és molt més estricta.

**El repte de la certificació**
- El procés de certificació exigeix que qualsevol sistema autònom sigui tan segur (o més) que l’equivalent tripulat. Per això, es requereixen sistemes redundants i proves molt rigoroses.
- La probabilitat d’una fallada catastròfica ha de ser extremadament baixa: per als grans avions comercials, només s’admet una fallada greu cada mil milions d’hores de vol.
- Per a avions petits, les exigències són lleugerament inferiors, però algunes empreses volen igualar els estàndards més alts.

**Dificultats tècniques de l’autonomia**
- Automatitzar el vol bàsic (com un autopilot) és relativament senzill, però gestionar emergències o situacions imprevistes sense pilot és el gran repte.
- Per aquest motiu, moltes propostes actuals preveuen supervisors humans a distància, que poden intervenir si cal, tot i que la seva formació és menys complexa que la d’un pilot tradicional.
- Les empreses eviten, de moment, confiar en la intel·ligència artificial no determinista (com el machine learning) perquè no es pot garantir la seva seguretat amb la precisió necessària.

**Perspectives de futur**
- Encara que es certifiquin i comercialitzin avions autònoms petits, es preveu que els grans avions comercials seguiran tenint pilots humans durant dècades, per la complexitat i les barreres reguladores i socials.
- No obstant això, tecnologies desenvolupades per aquests nous projectes podrien millorar la seguretat dels vols convencionals.

En resum, l’autonomia aèria avançarà primer en avions petits i aplicacions concretes, sobretot per motius econòmics i de seguretat, però la substitució completa dels pilots humans en vols comercials de gran escala és encara llunyana. Els avenços actuals, però, podrien beneficiar tota l’aviació.

Font original: Veure article original