Primer camió de hidrogen verd a Llatinoamèrica: innovació sostenible per a transport pesat a Xile amb tecnologia de pila de combustible
El primer camió de llatinoamèrica impulsat per hidrogen verd ha començat a operar a Xile, amb l'objectiu de contribuir a la descarbonització del transport de mercaderies pesades. Aquest vehicle, certificat pel Ministeri de Transports xilè, pot emmagatzemar fins a 75 kg d’hidrogen, ofereix una autonomia d’uns 750 km i pot transportar fins a 49 tones, equiparant-se als camions dièsel però sense emissions contaminants . El camió, fabricat per l’empresa xinesa Feichi, s’integrarà a la flota de Walmart Chile per a fer repartiments des del seu centre de distribució de Quilicura, a la regió metropolitana de Santiago, on també es produeix l’hidrogen verd necessari per al seu funcionament .
Aquesta iniciativa forma part del programa HidroHaul, una aliança público-privada per impulsar l’ús de vehicles de pila de combustible d’hidrogen en el transport pesat a Xile. Tot i el potencial del país per a produir hidrogen verd gràcies als seus recursos solars i eòlics, encara existeixen reptes importants: cal desplegar una xarxa nacional d’operadors tècnics i estacions de recàrrega, així com adaptar la logística a les llargues distàncies i la topografia complexa del territori xilè .
El centre de Quilicura ja disposa de la primera planta industrial d’hidrogen verd a llatinoamèrica i ha substituït 200 carretons elevadors de bateries de plom-àcid per models de pila d’hidrogen, avançant cap a una logística més sostenible . El programa preveu també la formació tècnica i el desenvolupament d’infraestructura específica per a aquesta tecnologia . Xile s’uneix així a un grup reduït de països que ja utilitzen camions d’hidrogen, com els Estats Units, la Xina o alguns membres de la Unió Europea.
Malgrat els costos elevats i els desafiaments logístics, la implantació d’aquest primer camió suposa un pas clau perquè Xile pugui assolir els seus objectius de neutralitat de carboni i eficiència energètica al sector logístic .
Font original: Veure article original